Saarna 25 dec MMXIII
Jouluaamu
"Augustus ja Jeesus."
Nyt Betlehemiin
Omelia DOCG
Evankeliumi: Luukas 2:1-20
Siihen
aikaan antoi keisari Augustus käskyn, että koko valtakunnassa oli toimitettava
verollepano. Tämä verollepano oli ensimmäinen ja tapahtui Quiriniuksen ollessa
Syyrian käskynhaltijana. Kaikki menivät kirjoittautumaan veroluetteloon, kukin
omaan kaupunkiinsa.
Niin
myös Joosef lähti Galileasta, Nasaretin kaupungista ja meni verollepanoa varten
Juudeaan, Daavidin kaupunkiin Betlehemiin, sillä hän kuului Daavidin sukuun. Hän
lähti sinne yhdessä kihlattunsa Marian kanssa, joka odotti lasta. Heidän siellä ollessaan tuli Marian
synnyttämisen aika, ja hän synnytti pojan, esikoisensa. Hän kapaloi lapsen ja
pani hänet seimeen, koska heille ei ollut tilaa majapaikassa. Sillä seudulla
oli paimenia yöllä ulkona vartioimassa laumaansa. Yhtäkkiä heidän edessään
seisoi Herran enkeli, ja Herran kirkkaus ympäröi heidät. Pelko valtasi
paimenet, mutta enkeli sanoi heille: "Älkää pelätkö! Minä ilmoitan teille
ilosanoman, suuren ilon koko kansalle. Tänään on teille Daavidin kaupungissa
syntynyt Vapahtaja. Hän on Kristus, Herra. Tämä on merkkinä teille: te löydätte
lapsen, joka makaa kapaloituna seimessä." Ja samalla hetkellä oli enkelin
ympärillä suuri taivaallinen sotajoukko, joka ylisti Jumalaa sanoen:
" Jumalan on kunnia korkeuksissa, maan
päällä rauha ihmisillä, joita hän rakastaa."
Kun
enkelit olivat menneet takaisin taivaaseen, paimenet sanoivat toisilleen:
"Nyt Betlehemiin! Siellä me näemme sen, mitä on tapahtunut, sen, minkä
Herra meille ilmoitti." He lähtivät kiireesti ja löysivät Marian ja
Joosefin ja lapsen, joka makasi seimessä. Tämän nähdessään he kertoivat, mitä
heille oli lapsesta sanottu. Kaikki, jotka kuulivat paimenten sanat, olivat
ihmeissään. Mutta Maria kätki sydämeensä kaiken, mitä oli tapahtunut, ja
tutkisteli sitä. Paimenet palasivat kiittäen ja ylistäen Jumalaa siitä, mitä
olivat kuulleet ja nähneet. Kaikki oli juuri niin kuin heille oli sanottu.
I
Monen suomalaisen jouluun kuuluu
eräs perinteinen kirja. Tuo kirja on kolmen M-kirjaimen kirja,
Mitä-Missä-Milloin. Itselläni on tapana avata se vasta aattoiltana ja niin tein
eilenkin. Kirjassa on paljon mielenkiintoista artikkeleita edelleenkin, vaikka
kirjan tekstimassa on paljon pienempi kuin se oli vaikkapa 40 vuotta sitten.
Yleensä itse luen tuosta kirjasta aivan ensimmäisenä vuoden uudissanat ja
sitten kuolleet kotimaiset ja ulkomaiset henkilöt. Eilen tuli järjestykseen
kuitenkin poikkeus, sillä tuo uusin kansalaisen vuosikirja sisälsi artikkelin
eräästä todella mielenkiintoisesta henkilöstä. Ja kun mielenkiinto herää niin
silloin on vain toimittava. Ja kyse oli eräästä jouluevankeliumin henkilöstä…
II
Kyse ei kuitenkaan ollut siitä
paljon puhutusta aasista. Tuo mainio ja vaatimaton elikko kaipaa edelleenkin
kunniankohotusta. Sekin aika varmasti tulee jonain päivänä. Kansalaisen
vuosikerta sisälsi sitä vastoin ihan hyvin toimitetun artikkelin jouluevankeliumissa
ensimmäisenä mainitusta henkilöstä ei keisari Augustuksesta. Mitään
järisyttäväähän siinä ei ollut, pikemminkin se oli varsin viihdyttävää
luettavaa tuosta miehestä jonka nimiin se suuri verollepanokin on laitettu.
Todellisuudessahan Augustus itse ei tuollaisia käskyjä antanut, ja kun puhumme
keisarista emme itse asiassa tee oikeutta tuolle jouluevankeliumin
mahtimiehelle. Asioista päätti aina senaatti, Augustuksenkin aikana. Se mitä
luemme Luukkaan kertomuksesta on kirjoitettu 70 vuotta tuon Roomalaisen
mahtimiehen kuoleman jälkeen, ja yli 50 vuotta itsensä Jeesuksen kuoleman
jälkeen. Julius Caesarin sisarentyttärenpojalla oli monta arvonimea ja Augustus
on se jolla hänet muistetaan. Hän oli ”kunnianarvoisa,” senaatin esimies joka
kieltäytyi kuninkaan arvonimestä joka hänelle olisi annettu. Vaikka tiedämme
Augustuksesta enemmän kuin Jeesuksesta historiallisena henkilönä, niin hänkin
jää lopulta suureksi arvoitukseksi.
III
Keisari Augustuksen kohtalo oli
näytellä suuri näytelmä ja hän saattoikin sanoa elämänsä viimeisinä sanoina
”Enkö näytellytkin hyvin.” Hän oli nimittäin roolinsa vanki, hänen tehtävänään
oli näytellä Jumalaa, ja siinä hän kyllä onnistuikin. Mutta vaikka hän olikin
ihmisten, aikalaisten silmissä Jumala niin kuollessaan hänen oli tuosta
kaikesta luovuttava. Saman kohtalon ovat kokeneet kaikki muutkin suuruudet
jotka ihmiset ovat asemaansa nostaneet. Kuitenkin keisari Augustus on juuri se
henkilö jonka henkiseen perintöön kaikki uutta Eurooppa perustamassa olleet
ovat viime kädessä vannoneet. hänen perintöään on oikea tasavaltalaisuuden
henki ja yksimielisyyden periaate.
IV
Augustus ja Jeesus eivät tietenkään
koskaan kohdanneet elämässään. Augustuksen kuollessa Jeesus oli parikymppinen
nuori mies. Ainoa yhtymäkohta heidän välillään on Augustuksen rauhan aika ja
Jeesuksen syntymä ja häneen liitetty mielikuva rauhan ruhtinaasta. Tuo kaikki
on kuitenkin todella kaukaa haettua puhetta ja järjenjuoksua. Miehillä ei ollut
paljon yhteistä eläessään, mutta molemmat muistetaan tänä päivänä. Kristinuskon
Pyhässä kirjassa Raamatussa Augustus mainitaan tasan yhden kerran ja ilman
Jeesusta ja hänen vaikutustaan koko Uutta testamenttia ei olisi koskaan
kirjoitettu. Ja kun ihmisten jumalana pitämä Augustus kuoli niin hänestä tuli
pelkkä ihminen. Augustus oli näytellyt elämänsä hyvin ja Jeesus oli täyttänyt kaiken
mitä häneltä vaaditiin, siitä nuo sanat ”Se on täytetty.”Mutta Jeesuksesta tuli
hänen kuoltuaan Jumala ihmisten silmissä. Niin järisyttävä asia kuolleista
herääminen saattoi olla.
V
Augustuksen ja Jeesuksen ei
tarvitse kilpailla keskenään, molempia niin sanoaksemme tarvitaan. Ja ajatushan
on hyvin luterilainen; meillähän on tapana puhua maallisesta ja hengellisestä
hallinto-vallasta. Maailma voisi olla monellakin tavalla parempi paikka jos
perinteinen roomalainen tasavalta vallitsisi maan päällä ja korkeimpien
virkamiesten toimintaa viitoittaisivat samanlaiset hyveet kuin parhaimmilla
roomalaisilla. Ja ajatellaanpas sittä, että mielläkin olisi kaksi pääministeriä
ja tuossa järjestyksessä vuorollaan alempi pääministeri voisi valtiosäännön
perusteella kieltää vuorollaan ylemmän pääministerin päätöksen.
Jouluevankeliumi tarvitsee siis
maininnan Augustuksesta. Muuten emme näe Jumalan suuria tarkoitusperiä. Jouluevankeliumissa
on kyse maailmanhistorian suurimmasta ihmeestä. Koko tapahtuma, ja ennen
kaikkea sen ydin, inkarnaatio eli Jumalan ilmestyminen omaan luomakuntaansa, maailmaan
ihmisen hahmossa, on niin suuri salaisuus ja ihme, että sen äärelle on turha
istahtaa ainoastaan järjen valoa etsien ja vaatien. Kyseessä on Jumalan
kosketus, jonka vertaista maailmankaikkeuden luomisen jälkeen ei ole tullut.
VI
Tänä päivänä ihmisten valtakuntien
suuret ja Uuden Euroopan hallitsijat saavat edelleenkin vannoa Augustuksen
nimeen, ja vedota hänen perintöönsä. Ja niin voi hyvä kristittykin tehdä
puhuessaan maallisesta vallasta ja vallankäytöstä. Ja lopulta me myös tiedämme
varsin paljon keisari Augustuksesta. Jeesus pysyy meille salaisuutena jota
voimme sydämissämme lähestyä. Häntä voimme kiittää ja häneltä apua pyytää.
Tänäkin jouluna tahdomme kiittää
sinua seimen lapsi, Rauhan Ruhtinaamme siitä, että sinussa on sisäkkäin Taivas
ja maa, Jumaluuden ihme ja ihmisyyden salaisuus. Rauhan Ruhtinas, luo lempeä
katseesi ja armosi lempeä valo heille, jotka eivät halua viettää
syntymäjuhlaasi.
Luo armosi lempeä valo heille,
joiden sydän pahastuu ja mieli loukkaantuu taivaan enkelin sanomasta ja
paimenten ilosta. Kiitos, että tulit meidän keskeneräisten ihmisten luokse,
kerran seimessä, nyt meissä ja meidän keskellämme. Sinä Taivaallinen valo
loistat lempeästi vihan, pelon, tuskan ja kuoleman maassa.
Kiitos, ette ole jättänyt meitä
ihmislapsia yksin pelkojemme, vaivojemme ja keskeneräisyyden taakkojen alle.
Kosketa väkevällä kädelläsi heitä, jotka nääntyvät suoritusten ja kiireen
orjuuden alla. Sinä sydänten Kuningas paikkaa ihmissuhteiden taisteluissa
särkyneet sydämet ja anna meille kaikille anteeksi kovasydämisyytemme.
Rauhan Ruhtinas avaa silmämme
näkemään toisissa ihmisissä sinulle rakas ihminen ja osoita meille rauhan tie. Tuo
armon valosi niihin yksinäisiin majoihin, joissa kukaan ei muista lahjoilla, ei
toivotuksilla eikä rauhan sanomalla. Seimen lapsi, minä kiitän sinua siitä,
että toit keskellemme toivon, joka ylittää inhimilliset rajat, jopa pahuuden ja
kuoleman. AMEN.
julkaistu myös usarissa: http://indy.puheenvuoro.uusisuomi.fi/157051-kaksi-ruhtinasta-jouluaamun-saarna-mmxiii-vuonna
VastaaPoista